Sperma – atrodo, kad žinome, kas tai yra ir kokį svarbų vaidmenį ji atlieka lytinio akto metu. Deja, vyrai dažnai bet kokią temą apie spermą priima itin jautriai – tarsi tai būtų pasikėsinimas į jų ego. Todėl nusprendėme, kad atėjo metas pasikalbėti apie viską: nuo spermos skonio ir konsistencijos, iki vaisingumo klausimų. Nuogai ir atvirai – ką reikėtų žinoti apie spermą?


Kas yra sperma?


Sperma – skystis, išsiskiriantis iš vyro lytinių organų sueities metu. Ji susideda iš spermatozoidų ir pridėtinių liaukų sekreto. Spermatozoiduose galima rasti įvairių komponentų, tačiau patys svarbiausi susikaupia spermatozoido galvutėje. Čia slypi ir vadinamasis branduolys, kuriame kaupiama DNR informacija, ši dalis susijungia su moters kiaušinėliu apvaisinimo metu. Vienintelis būdas spermatozoidams patekti į reikiamą terpę yra „plaukimas“, todėl jų galvutės turi uodegėles, padengtas mitochondrijomis. Tai pavienės ląstelės, galinčios paversti maistingas medžiagas į energiją – ji ir padeda spermatozoidams judėti.



Spermos gamyba prasideda liaukose, esančiose sėklidžių kapšelių maišeliuose. Pirmoje stadijoje spermatozoidai turi keliauti per kanalėlius ir išcentrinius latakus, tada jie patenka į sėklides, kur yra kaupiami. Sėklidėse spermatozoidai įgauna judrumą ir keičia savo formą. Taip jie bręsta iki tol, kol yra pasiruošę išsiveržti. Spermatozoidai judrūs tampa neutralioje terpėje. Kadangi makšties terpė yra rūgštinė, pirma ją reikia neutralizuoti. Todėl erekcijos metu iš pradžių išsiskiria specialus sekretas, kuris suvilgo šlaplės gleivinę, ją paruošia spermos išsiveržimui ir tuo pat metu neutralizuoja rūgščią šlaplės bei makšties terpę.


Kokia turėtų būti sperma?


Spermos kiekis išsiveržimo metu vidutiniškai gali būti 2–6 ml – priklausomai nuo to, kada įvyko paskutinė ejakuliacija, nes prireikia laiko, kol sėklidžių kapšeliai vėl prisipildo naujais spermatozoidais. Būtent todėl gamta yra suklosčiusi taip, kad vyrai po sekso būna apatiški ir nenori iškart vėl mylėtis – jų organizmui reikia laiko, kad susikauptų nauja sperma.


Sveika vyro sperma turėtų būti pilkšvai baltos spalvos, drumzlėta, kartais gali pasitaikyti ir gelsvas atspalvis. Suaugusio vyro sperma yra tirštos, šiek tiek klampios konsistencijos, tačiau po kurio laiko konsistencija suskystėja. Kadangi spermoje yra daug baltymų, šiltoje terpėje ar ją plaunant karštu vandeniu, ji iškart sukietėja, sušoka į gumulėlius. Jei norite nuplauti ant rūbų ar kūno likusią spermą, geriau tai daryti šaltu vandeniu.


Spermos kvapas ne visuomet būna vienodas, nes joje gali būti daugybė tam įtakos turinčių medžiagų, jis taip pat priklauso ir nuo mitybos, higienos ar gyvenimo būdo. Paprastai spermos kvapas turėtų priminti amoniako, chloro ar baliklio. Jei spermos kvapas primena žuvies, supuvusių kiaušinių kvapą ar tiesiog yra labai blogas, reikėtų pagalvoti, ką pastaruoju metu valgėte. Kava, alkoholis, česnakas, mėsa ir kiti panašūs produktai neigiamai veikia spermos kvapą. Pabandykite atsisakyti šių produktų ir viskas turėtų susitvarkyti. Jei tai ilgalaikė problema, blogas kvapas gali signalizuoti apie lytines ligas – trichomonozę, gonorėją, prostatitą ir pan.


Nuryti ar nenuryti?


Turbūt nereikia nė sakyti, kad vyrams patinka, kai oralinio sekso metu jie gali baigti burnoje, o moterys nuryja spermą. Tačiau nereikėtų teisti tų, kurios tai daryti atsisako. Tiesa ta, kad spermos skonis gali būti labai specifinis ir priimtinas ne kiekvienai. Pasitaiko ir moterų, kurios tai mielai padarytų, tačiau jos yra labai jautrios ar turi refliuksą, todėl nurijus spermą pradeda žiaukčioti, jas pykina.


Kaip spermos kvapas, taip ir skonis gali būti labai skirtingas ir priklauso nuo mitybos bei gyvenimo būdo. Pavyzdžiui, spermos skoniui įtakos gali turėti ir elementari higiena. Vyrams reikėtų itin kruopščiai nuprausti savo varpą ir sėklides bei naudoti švelnų, kokybišką muilą, kuris neturi daug kvapiklių ar dažiklių. Jei norite palaikyti tinkamą higieną, taip pat galite naudoti specialius drėgmę sugeriančius miltelius, kurie padės išvengti prakaito ir nemalonaus kvapo. Kuo trumpesni gaktos plaukai – tuo mažiau prakaito ir bakterijų juose kaupsis, todėl pagerės spermos skonio bei kvapo kokybė.



Jei norite, kad spermos rijimas antrai pusei būtų maloni patirtis, reikėtų susirūpinti savo mityba. Labiausiai spermos skoniui kenkia alkoholis, česnakai, svogūnai, šparagai, brokoliai, kopūstai, lapiniai žalumynai, mėsa ir pieno produktai. Jei norite pagerinti spermos skonį, turėtumėte išbandyti salierą, petražoles, cinamoną, muskato riešutą, ananasą, papajas.


Spermos nurijimas pirmą kartą – netikėta ir tikrai ne visuomet smagi patirtis. Tačiau jei norite antrai pusei suteikti daugiau malonumo ar jums patiems patinka tai daryti, prie spermos nurijimo galima įprasti. Atskleisime keletą patarimų, kurie padės tai padaryti.



  • Nusiteikite. Jei jums tai nepatinka ar esate nepasiruošę, geriau neverskite savęs. Jūsų partneris pajus, kad kažkas negerai, todėl ši patirtis nebus maloni ir jam. Jei nusprendėte, kad norite tai išbandyti, tačiau nedrįstate, pabandykite prieš lytinį aktą pamedituoti, nusiraminti, pasirūpinkite gerai nuteikiančia atmosfera. Kai užsiimsite oraliniu seksu, negalvokite vien apie tai, kada sperma išsilies ir ką jums reikės daryti. Geriau susikoncentruokite ties pačiu veiksmu – kaip visa tai jus jaudina ir kaip iš proto vedate partnerį.

  • Jei mėgstate nuryti spermą, tačiau jos skonis jums nepriimtinas, galite pabandyti vyrui sukurti mitybos planą ir susitarti, kad jei antra pusė jo laikysis, jūs jį pamaloninsite šiuo veiksmu.

  • Kai ryjate spermą, neskubėkite ir negalvokite apie jos skonį. Geriau galvokite apie tai, kiek joje energijos, kaip stipriai sujaudinote partnerį ir kad už tokį išsiliejimą esate atsakingi tik jūs.

  • Praktikuokitės. Kuo dažniau tai darysite, tuo mažiau orientuositės į spermos skonį ir sukaupsite dėmesį į patį procesą.


Ar su amžiumi spermos kokybė prastėja?


Visi žinome, kad vyresnės moterys turi didesnę riziką susidurti su nėštumo ar gimdymo sunkumais. Taip pat tenka išgirsti, kad su amžiumi prastėja ir vyrų spermos kokybė. Naujausi tyrimai rodo, kad vyresnių vyrų spermos pokyčiai gali turėti įtakos būsimo vaikelio sveikatos problemoms. Anksčiau buvo manyta, kad spermatozoidai gaminasi nuolat, tačiau pirmtakės spermatozoidų ląstelės (spermatogonijos) dar iki berniuko brendimo turi 30 ląstelės dalijimosi ciklų, o vėliau dalijasi kas 16 dienų. Kuo daugiau tokių pasidalijimų įvyksta, tuo labiau didėja tikimybė, kad atsiras neteisingos DNR replikacijos. Su laiku taip pat sumažėja spermatozoidų judrumas, silpnėja sėklidžių funkcijos, mažėja apvaisinimo potencialas.


Kas turi įtakos spermos kokybei?


Šių laikų vyrų spermos kokybė prastėja ne tik dėl amžiaus, bet ir gyvenimo būdo bei aplinkos veiksnių. Pagal 1999 metų PSO spermos ištyrimo rekomendacijas, normali jos konsistencija buvo laikoma 40 mln./ml spermatozoidų, o pagal 2010-ųjų PSO rekomendacijas, riba buvo sumažinta iki 15 mln./ml spermatozoidų. Kas lėmė tokius pokyčius?


Bisfenolis A. Tai medžiaga, plačiai naudojama plastiko gamyboje (plastikinės pakuotės, indai, puodų ir keptuvių vidinės sienelės). Su maistu ar kitais būdais patekęs į organizmą, bisfenolis A neigiamai veikia endokrininę sistemą ir turi įtakos vyrų bei moterų vaisingumui, vėžinių ląstelių vystymuisi. Padidėjęs medžiagos kiekis šlapime taip pat koreliuoja su sumažėjusiu spermatozoidų skaičiumi.


Rūkymas. Šis žalingas įprotis yra laikomas viena pagrindinių padažnėjusio vyrų nevaisingumo priežastimi. Jis turi neigiamą biologinį poveikį spermatozoidams, sumažina proteino lygį vyro organizme ir sutrukdo hormonų pusiausvyrą. Rūkymas taip pat sumažina spermatozoidų judrumą ir skaičių.


Alkoholis. Alkoholis veikia testosteroną gaminančias ląstelės ir gali sukelti impotenciją. Ypatingai daug žalos gali padaryti alkoholio vartojimas jauname amžiuje, brendimo metu.


Antsvoris. Nustatyta, kad nutukę vyrai patiria didesnę riziką turėti nekokybišką spermą. Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad nesveikame ir greitame maiste esantys konservantai bei dažikliai organizme padeda kauptis laisviesiems radikalams, o jie turi įtakos sėklidžių veiklai.


Stresas. Nuolat patiriamas stresas, įtampa darbe ir šeimoje bei psichologinės problemos sumažina seksualinį potraukį, neigiamai veikia testosterono gamybą ir spermos kokybę.


Traumos. Spermos kokybę mažina ir nevaisingumą gali sukelti traumos, kurių metu pažeidžiami nugaros smegenys. Dėl nugaros smegenų pažeidimų sutrinka ejakuliacija, spermos gamyba, vėliau gali užakti sėklidžių latakėliai, o tai trukdo pratekėti spermatozoidams.


Ligos. Nevaisingumą gali sukelti įvairios ligos, pavyzdžiui, prostatitas, sėklidžių uždegimas, lytiniu keliu plintančios bakterijos (gonokokas, chlamidijos, ureaplasmos ir t. t.). Laiku nenustačius lytiniu keliu plintančių ligų ir nepaskyrus gydymo, gali prasidėti sėklinių latakų uždegimas, vyrui kyla rizika tapti nevaisingam.


Fizinės veiklos stoka. Sėdimas darbas ir mažas fizinis aktyvumas gali sutrikdyti sėklidžių kraujotaką ir pakenkti spermai. Jei dirbate sėdimą darbą, nejudate, aktyvios veiklos trūkumas didina kraujo sąstovį, sėklidės šyla, sutrinka kraujotaka.


Sperma ir nevaisingumo problemos


Nustatyta, kad net 15–20 % porų visame pasaulyje susiduria su nevaisingumo problema. Apie pusę šių atvejų sukelia vyrų nevaisingumas. Jam įtakos turi nuolat blogėjanti spermos kokybė, kurią sukelia tiek aukščiau išvardinti veiksniai, tiek genetika, aplinkos užterštumas, telefonai bei daugelis kitų vis naujai atsirandančių priežasčių.


Jei norite patikrinti savo spermos kokybę, galite atlikti spermogramą, kuri parodo tikslų spermatozoidų skaičių, jų sugebėjimą judėti, formą ir gyvybiškumą. Taip galima sužinoti, ar vyras vaisingas, ar pora gali susidurti su sunkumais susilaukti vaikelio. Neigiami spermos rodikliai yra tuomet, kai juos atlikus randama mažiau nei 13,5 milijono spermatozoidų viename mililitre skysčio, mažiau nei 9 % spermatozoidų atrodo normaliai ir mažiau nei 30 % jų juda pirmyn. Jei spermograma yra bloga, tuomet būtina kreiptis į specialistus, kurie rekomenduos priemones ir gydymo būdus, galinčius padėti išspręsti problemą.


Kaip pagerinti spermą?


Nuo spermos kokybės priklauso ne tik vaisingumas, bet ir būsimo vaikelio sveikata, todėl šeimą planuojantiems vyrams reikėtų imtis atitinkamų veiksmų, kurie padės pagerinti spermą ir padidinti spermatozoidų skaičių. Kokie jie?



Gyvenimo būdas. Pirmiausia reikėtų pradėti nuo gyvenimo būdo pokyčių. Atsisakyti arba maksimaliai sumažinti žalingus įpročius, rinktis sveiką mitybą, atsikratyti antsvorio, daugiau judėti, sportuoti, būti gryname ore. Gerkite pakankamai vandens ir pasistenkite dėvėti laisvesnius, sėklidžių neprispaudžiančius apatinius. Taip pat rekomenduojama nelaikyti telefono kelnių kišenėse, arti intymių kūno vietų.


Vitaminai. Nustatyta, kad nevaisingiems vyrams dažnai trūksta tam tikrų vitaminų, mineralų ar kitų spermatozoidų vystymuisi svarbių medžiagų. Kokius vitaminus vartoti, jei norite pagerinti spermos kokybę?



  • Vitaminas A. Jis gali pagerinti spermos judrumą. Vitamino galima rasti raudonosiose paprikose, morkose, avižose ir džiovintuose abrikosuose. Taip pat naudingos tamsiai žalios spalvos daržovės ir salotos, brokoliai, saldžios bulves, špinatai.

  • Vitaminas C. Nurodyta, kad spermatozoidų judrumą ir gyvybingumą veikia vitamino C kiekis organizme. Šio vitamino galima rasti apelsinuose, braškėse, pomidoruose, persikuose, geltonos spalvos daržovėse, raudonosiose paprikose.

  • Folio rūgštis. Vyrai su mažu folio rūgšties kiekiu yra linkę turėti spermą su nenormaliomis chromosomomis. Sveiki grūdai, avokadų, žalios lapinės daržovės ir pupelės turi daug folio rūgšties. Taip pat vartokite folio rūgšties papildus.

  • Vitaminas E. Šis vitaminas susijęs su sėklidžių audinio degeneracija, jis taip pat gali pagerinti spermatozoidų judrumą ir gebėjimą susijungti su kiaušinėliu. Be to, vitaminas E veikia kaip antioksidantas, kuris apsaugo spermatozoidus nuo laisvųjų radikalų poveikio. Vitamino E šaltiniai: saulėgrąžos, kviečiai, petražolės, juodieji ikrai, riešutai, lašiša, avokadai, mangas, kivi.

  • Cinkas. Nevaisingiems vyrams dažnai trūksta cinko, kuris gerina spermatozoidų ląstelių tankį, padidina greitai judančių spermatozoidų ląstelių kiekį ir testosterono lygį. Maisto produktai, kuriuose yra didelis cinko kiekis: kalakutiena, moliūgų sėklos, jūros gėrybės. Jo taip pat gausu jogurte, kukurūzuose, jautienoje ir veršienoje.

  • DHA ir omega-3 riebalų rūgštys. Dokozaheksaeno (DHA) rūgštis yra pagrindinė spermos dalis, todėl ši medžiaga būtina jos kokybei. Paprastai vyrams, kurie planuoja nėštumą, rekomenduojama gerti maisto papildus su DHA ir omega-3 riebalų rūgštimis.